Kapitel 8

Fra Fortuna, Californien, til Point Arena, Californien
14. august 1997
Afgang kl.  9.30 a.m. Ankomst kl. 1.00 pm.  -  157 miles
Den første del af denne dagstur gik ind i landet og også i dag gennem en smuk skov, denne gang gennem Humboldt Redwoods State Park. Vi havde ikke fået nok Redwoods endnu, så vi tog ad de små veje gennem skoven og nød endnu engang at være i selskab med disse giganter. Det er lige som at stå på kysten og se ud over havet, det kan man heller ikke blive træt af, hele tiden ser man noget nyt, ikke to øjeblikke ligner hinanden. Sådan er det også her, hvor træerne forsøger at nå længst op i vejret for at få mere lys og sol end naboen. Ikke to træer er ens. Flere gange forsøgte vi at gå ind i skoven, væk fra den lille vej, men man går ikke så langt, for det første er det utroligt besværligt, det er nemlig  et meget kuperet terræn og ingen stier. Underskoven er ikke tæt, men alligevel bevokset, alt helt anderledes end i en dansk bøgeskov. Der var - selvfølgelig - også en masse træer med flotte navne, men vi sprang de fleste over, der er for meget turistet over disse træer, men enkelte fandt vi dog så interessante, at vi måtte se dem, blandt andet ”Burl ’n’ Drift” træet, et træ der havde overlevet alle mulige naturkatastrofer. Lynet havde blandt andet skåret toppen af, og en del var brændt, men stadig levede det. Man imponeres gang på gang.
Efter ca. 50 miles drejede vi væk fra 101 ad 1 og kom efter 10 miles ud til kysten igen, og endnu en gang var terrænet små skove, små landsbyer, små klipper, små stykker strand. Her er meget bakket, og vejen bugter sig meget, så hastigheden var ikke så stor, og det varede længe, før vi nåede Manchester Beach KOA ved Point Arena.
Det var en meget smuk campingplads beliggende 20 minutters gåtur fra stranden. Vi blev efter noget besvær placeret midt på en stor plads, hvor der virkelig var albuerum. Da vi havde fået tildelt vores plads og sad og nød freden, kom campingpladsbestyren og sagde til os, at vi havde ved en fejl, lavet af damen på campingpladskontoret, som i øvrigt var hans kone, fået os placeret forkert, da vores plads var lovet til et større selskab. Vi brokkede os selvfølgelig, men det hjalp først, da vi spurgte om han virkelig mente, at vi to gamle mennesker skulle tage vores telt ned og sætte det op igen efter en lang og anstrengende tur. Da bøjede han sig, og da det ”store” selskab kom, viste det sig, at de helst ville bo lige op ad hinanden, så vi havde virkelig været til grin, hvis vi var flyttet. I øvrigt er dette den dyreste campingplads, vi endnu har boet på. 26$. Den aller dyreste campingplads vi nogen sinde har boet på – Florida  Keys ved Key Largo – hvor både Sebastian, Malene og Morten var med i 1992 er dog stadig ikke slået.

Vi gik ned til stranden i et dejligt solrigt vejr. Der var langt, men turen var meget smuk. På stranden, som var meget stor og gik i begge retninger så langt øjet kunne se, var vi næsten alene. Masser af ”driftwood”, skidekoldt vand, store bølger, sæler, meget store måger, pelikaner og nogle meget mærkelige og meget lange ”pølser”. Det var en slags tang, det var som om de var levende. Man kunne ikke se så langt, da vejret var blevet lidt diset ud over havet, men lyset var fantastisk, vi havde svært ved at løsrive os fra dette smukke sted.

Det er mærkeligt som sådan en strand ændrer vores opførsel og alder, lige pludselig er man bare 10 år og sidder og leger i sandet, man kan simpelt hen ikke lade være med at grave i sandet, lade sig indhente af bølgerne, kaste ting ud i vandet, grave efter dyr i sandet i det hele taget, det samme mønster over hele jorden. Men ikke to strande er ens. Her meget, meget storslået. Og så noget vi normalt ikke oplever, en strand, der ikke renses for det, der ankommer udefra. Det ser lidt rodet ud, når man ser det første gang. Alt drivtømmeret ligger bare der, som bølgerne nu synes, det skal ligge. Her er ikke affald, som er menneskeskabt, i hvert fald ikke tilsyneladende.

Det begyndte lidt at blive koldere og vi vendte snuden hjem til campingpladsen og her fik vi så endelig den obligatoriske ”Budweiser”, men for pokker, hvor blev det koldt, vi måtte have ekstra trøjer på og samtidig flytte bilen, så den kunne give os en smule læ, havgusen væltede ind. Selvfølgelig er det meget koldt når den kommer, men det er en oplevelse at være vidende til en så voldsom ændring i lufttemperaturen. I løbet af no time faldt temperaturen fra de dejlige 22 - 23°C til 12°C. Vi gik meget tidligt i seng denne aften.

Morgenmad                     $     0.00
Frokost                            $     3.00
(Jack in the box)
Aftensmad                      $     0.00
Overnatning                     $   22.00
Diverse indkøb + vask      $   10.00
I alt                                 $   35.00

Tilbage til hovedmenu
Til start af dette kapitel